هنر “نه” گفتن

هنر نه گفتن یکی از مهارت‌های مهم تو زندگی هر آدمیه که به فرد کمک می‌کنه تا مرزهای خودش رو مشخص کنه و از فشارهای غیرضروری جلوگیری کنه. این هنر شامل موارد زیر است:


۱. خودآگاهی: شناخت نیازها و خواسته‌های خود، و درک اینکه چه زمانی باید نه بگید.



۲. بیان واضح: استفاده از زبان ساده و صریح برای بیان نه گفتن. به عنوان مثال، می‌تونید بگید: “متاسفم، اما نمی‌تونم این کار رو انجام بدم.”


۳. عدم احساس گناه: درک این نکته که نه گفتن به معنی نادیده گرفتن دیگران نیست، بلکه به معنی احترام به خودتون و نیازهای شخصیتونه.


۴. ارائه دلیل: در صورت لزوم، می‌تونید دلیل مختصری برای نه گفتن خود ارائه بدید، اما نیازی  توضیحات طولانی نیست .


۵. پیشنهاد جایگزین: اگه ممکنه، می‌تونید گزینه دیگه ای رو پیشنهاد بدید که به طرف مقابل کمک کنه.مثلا”متاسفم امروز رو نمیتونم کنارتون باشم برای یه روز دیگه هماهنگ کنیم؟”


۶. تمرین: مانند هر مهارت دیگری، نه گفتن هم نیاز به تمرین داره. می‌تونید در موقعیت‌های کوچک‌تر شروع کنین و به تدریج در موقعیت‌های بزرگ‌تر از آن استفاده کنید.


با یادگیری هنر نه گفتن، می‌تونید کنترل بیشتری بر زمان و انرژی خود داشته باشید و روابط سالم‌تری برقرار کنید و علاوه بر اینها از روابط خودتون محافظت کنید.


همچنین برای تقویت این مهارت میتونید کتاب   “هنر نه گفتن”  از  دیمون زاهاریادس که در فروشگاه رضوی موجوده هم  مطالعه کنید این کتاب به شما کمک میکنه بدون داشتن احساس گناه در هر زمانی که نیاز داشتید نه بگویید.


تماس با ما