نرم افزار اکسل و کاربرد آن

معرفی نرم افزار

اکسل Excel  یک نرم‌افزار صفحه گسترده یا Spread Sheet است که برای کاربردهای مختلف در رشته‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسل یک نرم‌افزار صفحه گسترده است. نرم‌افزار صفحه گسترده یا Spread Sheet نرم‌افزاری است که برای جمع‌آوری و مرتب‌سازی و پردازش اطلاعات از آن استفاده می‌شود. این اطلاعات می‌توانند از نوع متنی، عددی، تاریخ یا انواع دیگر باشند. اکسل یکی از برنامه‌های موجود در مایکروسافت و نرم‌افزار آفیس است که سال‌های پیش برای ادامه روند کار و فعالیت افراد به صورت عالی‌ منتشر شد. چنان گستردگی در این برنامه وجود دارد که باعث شده است تا از فروشگاه‎‌های کوچک تا شرکت‌های بزرگ از نرم افزار اکسل استفاده کنند.با استفاده از این نرم افزار در فعالیت‌های خود نظم ایجاد کنند.

کاربرد اکسل در محیط کار

ذخیره سازی اطلاعات

ساده‌ترین کاربرد ذخیره‌سازی اطلاعات در نرم‌افزار صفحه گسترده، قابلیت نظم دادن به اطلاعات است. نوشتن و ذخیره کردن اطلاعات در قالب متنی ساده، در بسیاری موارد ممکن است باعث مشکل شدن دسترسی به آن‌ها و ایجاد بی نظمی شود.

مزیت اصلی و مهم‌تر اکسل، قابلیت طبقه‌بندی، تغییر شکل و تغییر فرمت و تهیه‌ی گزارش‌های گوناگون از اطلاعاتی است که برگه‌های گوناگون ذخیره کرده‌اید.

برای مثال ممکن است یک فایل اکسل داشته باشید که در دو برگه مجزا، درآمدها و هزینه‌های خود را ثبت کرده باشید. اکسل این قابلیت را به شما می‌دهد که اطلاعات موجود در دوبرگه را که از جنس مالی هستند، روی یک نمودار بیاورید و مشاهده کنید در طول ماه روند درآمد و هزینه‌های شما به چه صورت بوده است.

استفاده از اکسل برای محاسبات عددی

اگر می‌خواهید لیست بلندبالایی از اعداد را جمع و تفریق کنید، وارد کردن آن‌ها در اکسل یکی از بهترین گزینه‌ها است. پس از ورود اطلاعات در اکسل به سادگی می‌توانید محاسبات دلخواه را روی آن‌ها انجام دهید. مزیت مهم این روش، امکان چک کردن صحت اطلاعات و اصلاح آن‌ها به سادگی است.

محاسبات مالی، وام، بدهی و گرونامه‌ها

مهم‌ترین کاربرد اکسل ، خودکار کردن سیستم‌های مالی، کنترل موجودی انبارها، میزان سود و میانگین کالاهای فروخته شده، درصد افزایش و کاهش سود و سایر نیازمندی‌های تولیدی و بازرگانی است. اکسل در واقع یک برنامه انعطاف پذیر است که افراد می‌توانند آن را مطابق با نیازهای سازمانی و الزامات گزارش‌گیری پروژه خود تطبیق بدهند و از آن بهترین استفاده را داشته باشند. در معرفی اکسل و کاربردهای آن، باید بدانید که به وسیله توابع آماری و محاسباتی و نمودارهای مختلف می‎توان به خوبی ارتباط میان داده‌ها و برخی از قابلیت‌های پیش‌بینی روندهای مالی را پیدا کرد.

اجزای نرم افزار :犀利士 strong>

در این جا قصد داریم که راجب به هر یک از موارد مهم در اکسل توضیح مختصری دهیم:

File: ایجاد کتاب کار جدید، ذخیره‌سازی و چاپ و به اشتراک گذاشتن کتاب‌ها و صفحات

Home: به کنترل کلیپ‌بورد، فونت، چیدمان، اعداد، استایل، سلول‌ها و ویرایش می‌پردازد.

Insert: درج جدول، نمودارها، تصاویر، فیلترها و لینک‌ها

Page Layout: تنظیم محیط ظاهری

Formulas: رسیدگی به فرمول و تابع انتخاب کرده

Data: دریافت و انتقال داده‌ها، تماشای جستارها، مرتب‌سازی، فیلتر کردن

Review: تنظیمات دسترسی، تنظیمان زبان و تفسیر داده‌ها

View: تغییر نمایش کتاب‌کار، نمایش ابزارها، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و کار با پنجره

در صورتی که تمایل به یادگیری مهارت فوق دارید می توانید در دوره های آموزشی مجتع آموزشی رضوی شرکت نمایید تا به صورت کامل به این نرم افزارها  مسلط شوید.

اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تماس با ما