IELTS یا TOEFL؟

مدرک زبان امروزه به نوعی نشان دهنده سطح مهارت شماست. مدارک مختلفی وجود دارد که احتمالا نام برخی از آنها همچون تافل و آیلتس را شنیده اید. اما این مدارک فقط به آیلتس و تافل ختم نمی شود. داشتن این مدارک در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی تعدادی از مدارک زبان بپردازیم.

مدارک زبان بین المللی

TOEFL

مدرک تافل که یکی از معتبرترین مدارک جهان به شمار می رود، کوتاه شده ی عبارت Test of English as a Foreign Language می باشد و مدت اعتبار آن دو سال است. آزمون تافل چند بار در ماه توسط موسسه ETS برگزار می شود و در طی آزمون مهارت های Reading، Listening، Speaking و Writing متقاضی سنجیده می شود.

IELTS

آیلتس مدرکی ست که در بیش از 10 هزار مرکز آموزشی علمی در بیشتر از 140 کشور در سراسر دنیا اعتبار دارد. آزمون آیلتس به سه نوع تقسیم می شود:

– جنرال یا عمومی که بیشتر بر مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره تاکید داشته و برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است.

-آکادمیک که شامل مهارت های مورد نیاز برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند می باشد.

-لایف اسکیلز که مختص افرادی است که قصد اخذ ویزای کشور انگلستان را دارند.

مدت اعتبار این مدرک نیز دو سال می باشد.

PTE

 PTE (Pearson Test of English) مدرک زبانی است که از نظر اعتبار رتبه نسبتا بالایی دارد و مناسب دانشجویان و دانش‌ آموزانی است که قصد ادامه تحصیل و مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان را دارند. آزمون در دو نوع آکادمیک و جنرال برگزار می شود. مدت اعتبار پی تی ای آکادمیک 2 سال است ولی نوع جنرال آن انقضا ندارد. آزمون پی تی ای به صورت اینترنتی برگزار می شود و سازمان متولی آن موسسه Pearson می باشد.

GRE

Graduate Record Examinations یا به اختصار GRE آزمونی ست که توسط موسسه ETS برگزار می شود و متقاضیان آن همه فارغ اتحصیل هستند و برای ادامه تحصیل در آن شرکت می کنند. این آزمون در دو نوع General و Subject می باشد. آزمون GRE General کتبی شامل سه بخش می باشد:

Quantitative (استدلال کمی و ریاضیات)

Verbal (استدلال کیفی و درک زبانی)

Analytical Writing (بخش نوشتاری تحلیلی)

آزمون GRE Subject شامل دروس تخصصی رشته هایی همچون شیمی، روان شناسی، ادبیات انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضی می باشد.

مدت اعتبار مدرک جی آر ای 5 سال است.

مدارک زبان داخلی

داشتن مدرک زبان در مقطع دکترا الزامی است.همچنین به علت متقاضی بالای مقطع دکترا اهمیت اخذ مدرک بسیار بیشتر از گذشته است. از سوی دیگر برای شرکت در آزمون های بین المللی مانند آیلتس و تافل، مشکلاتی از جمله هزینه ی بسیار بالا و محدودیت های زمانی و مکانی وجود دارد. به همین دلیل سازمان های معتبر داخلی مانند وزارت علوم اقدام به برگزاری آزمون های زبان داخلی نموده اند که در اینجا به معرفی سه مورد از مهمترین آنها میپردازیم:

آزمون EPT

این آزمون که مخفف کلمه (English Proficiency Test)  می باشد، توسط دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می شود. این آزمون در ابتدا تنها 4 بار در سال، اما در حال حاضر حداقل 10 بار در سال برگزار می شود. آزمون EPT به جز  چند مورد، شباهت زیادی به آزمون تافل کاغذی دارد. تفاوت اصلی این آزمون با تافل کاغذی این است که، EPT شامل بخش سنجش مهارت نوشتاری نمی شود.

آزمون MSRT

Ministry of Science, Research and Technology یا به اختصار MSRT، به معنای «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» می باشد. این آزمون که شامل مهارت های شنیداری، گرامر و درک مطلب می باشد،  تقریبا هر ماه توسط وزارت علوم برگزار میگردد. برخلاف مدرک EPT که فقط در دانشگاه های آزاد کاربرد دارد، این مدرک زبان در همه دانشگاه های کشور مورد پذیرش است.

آزمون TOLIMO

یکی دیگر از آزمون های داخلی TOLIMO ( the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations) می باشد. مدرک این آزمون در تمام دانشگاه های آزاد و سراسری قابل قبول و معتبر است. در این آزمون مهارت های نوشتار زبانی، خواندن و درک مطلب و درک مطلب شفاهی داوطلب سنجیده می شود.

در مجتمع آموزشی رضوی، دوره های جامع و کاربردی در سنین مختلف برگزار می شود. شما با شرکت در این دوره ها می توانید برای هر یک از آزمون های داخلی و خارجی آمادگی لازم را کسب کنید.

اشتراک گذاری:

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تماس با ما